mandag den 27. september 2010

Liniefagsdokument 23/9 2010 intro til medieværksted.

Til denne undervisning var jeg desværre fraværende pga sygdom. (helvedsild, som er væk igen!)
                                    
 


Jeg har læst om Media Playing Communities. "...forkortet mPc, med stort P, fordi der skal være fokus på Playing, legen". citat fra artikel fra Børn og Unge LINK TIL ARTIKEL
MPc åbnede øjnene op for, hvordan et fotoapparat kan blive en del af en leg, og derigennem, en måde at stifte bekendtskab med medier på en uformel måde. Fangelegen er den leg der startede mPc idéen op, og det går i al sin enkelhed ud på; at man fanger med et snapshot. Så kan det fangede barn se sig selv på displayet.
Legen kan videreudvikles og jeg forestiller mig, at man sagtens kunne tænke den videre til mange andre grupper end børn. Måske autister, eller demente kunne hav gavn af dette konkrete "bevis" på, at de er fanget, når de leger. Hvorfor ikke?
Ydermere står der skrevet om en spansk skole, der har taget medierne til sig i mange sammenhænge. Børnene bliver sendt ud i byen på foto opgave. Eksempel: at fotografere alle bogstaver til alfabetet.
Jeg syntes det er super, for her kan dem der ikke kan tegne, endeligt også få lov at være opfindsomme og kreative. Fotoapparatet er på lige fod med alle andre kreative udtryksformer, et redskab der skal bruges af børn og brugere.
Læs mere her på mPc´s hjemmeside http://mediaplaying.eu/dansk/index.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar